RE: Carvalho – Anmerkungen und Fragen des Blogorchesters

Am Sonntag veröffentlichten wir an dieser Stelle einen Protest-Zwischenruf von Wagner Carvalho, der seitdem für einiges Aufsehen gesorgt hat. Auch bei uns im Blogorchester wird heiß diskutiert und die Meinungen gehen auseinander. Wir haben deshalb einige Statements, aber auch Fragen der Blogger*innen an Wagner Carvalho gesammelt und hier zusammengestellt.

Oliver Franke:

„Lieber Herr Carvalho, Sie nennen in Ihrem Statement neben Nicolas Stemanns ‚Die Schutzbefohlenen’ ebenfalls Brett Bailey als einen Referenzpunkt, dessen Installationen ‚Exhibit A, B & C’ direkt Bezug nehmen auf die Menschenausstellungen der Kolonialzeit in Afrika. Was ist ihre Haltung zu den schwarzen Künstlerinnen und Künstlern, welche an den von ihnen genannten Kunstprojekten direkt mitwirken? Würden Sie diesen Performer*innen und Aktionisten durch ihre Teilnahme pauschal eine unreflektierte Haltung zum Thema Rassismus vorwerfen? Wie sähe Ihrer Meinung nach ein kritischer und reflektierter Umgang mit rassistisch konnotierten Gesellschaftsbildern und Ideologien im theatralen Kontext aus?“

Annegret Märten:

Dear Wagner Carvalho, one of your examples for objectionable and racist art is ‚Exhibit B’ by Brett Bailey, which had a life after the discussions at the 2012 Festspiele had died down. In September 2014, the show went up at the Barbican in London. It caused massive protests and was consequently shut down – therefore censored. Do you think that when work might be considered racist, censorship is the right thing to do? If so, who’s allowed to pass that judgement? ‚Die Schutzbefohlenen’ reflects on and ultimately condemns the clumsiness of white privilege in theatre. Granted, this happens later in the piece and possibly after you had left the performance. Do you categorically reject the use of blackface because it perpetuates racism? Are only certain theatre makers allowed to address racism in their art?

Judith Engel:

„Wenn Nicolas Stemann sagt, dass man Rassismus zeigen muss, um diesen zu kritisieren, finde ich, dass es zu wenig ist, diese beabsichtigte Rassismuskritik mit dem plumpesten aller Mittel zu lösen. Was kommt nach der Sichtbarmachung? Wird ‚blackfacing‘ als problematische Geste in ‚Die Schutzbefohlenen’ differenziert analysiert? Der Geste folgt meiner Meinung nach keine kritische Analyse. Sie wird lediglich als solche ausgestellt. Wenn ‚blackfacing die Geste sein soll, damit dem Publikum klar wird, dass es sich hier um die Ausstellung von Rassismus handelt, traut man diesem wenig zu. Rassismus wird dadurch auch auf etwas reduziert, was viel komplexer und weitreichender ist.“

Janis El-Bira:

Es gibt sehr gute Gründe dafür, jegliche Reproduktion rassistischer Klischees, egal wie gebrochen und markiert sie sein mögen, abzulehnen. Allein, das konsequente, rückstandslose Löschen bestimmter Begriffe, Bilder und Stereotypen erledigt keinesfalls von selbst die dahinterliegenden Strukturen und Denkweisen. So lange Exklusion und Rassismus nicht verschwunden sind, müssen wir darüber reden und dabei wohl oder übel und gegen alle Berührungsängste auch einige hässliche Wörter in den Mund nehmen und widerliche Bilder zeigen. Denn diese haben nicht nur Geschichte, sondern leider oft genug auch Gegenwart. Wir können nicht in seine Einzelteile zerlegen, was wir nicht anfassen. Die Frage bleibt immer, wann, wo und – vor allem – wie wir das tun.“

Rebecca Jacobson:

„Are there any cases at all when blackfacing can have an artistic purpose? Or is blackfacing (or the N-word) absolutely not allowed on the stage? If that’s the case, what distinguishes that from censorship? If not, how could blackfacing be used in a productive, constructive or useful way?“

Theresa Luise Gindlstrasser:

„Ja: ‚Blackfacing’ ist zu jeder Zeit und an jedem Ort eine rassistische Geste. Dadurch wird eine Geschichte der Ausbeutung und Deklassierung zitiert und also auch fort geführt. Und gleichzeitig, Nein: ‚Blackfacing’ ist wie jede andere Geste zu jeder Zeit und an jedem Ort vor allem auch ein Zitat. Kein geschichtsloses, oder auch kein gesichtsloses, aber wie in jedem Zitat, also wie in jeder Geste überhaupt, liegt eine Möglichkeit zum Bruch. Ein Hoch auf den Bruch! Ein Hoch auf die Verwirrung! Deswegen: Ist ‚Blackfacing’ wirklich per se, für immer, ohne jede weiterführende Überlegung zum Kontext zu verurteilen?“

Valerie Göhring:

„Rassismus ist real. Was wahr ist, darf man sagen. Und zeigen? Den Diskurs hochhalten, aktuell sein, thematisieren. Ja. Stereotypen auf der Bühne reproduzieren? Nein. Das Spannungsverhältnis ist unklar, die Sprache der Bühne besonders, die Kunst Zitate zu erkennen – nicht die jedermanns. Debatte hin oder her, Fettnapf erkannt – und thematisiert. Bitte, bitte, weniger Zynismus, weniger Hass, weniger Verschlossenheit. Von allen.
Denn, ausnahmsweise geht es hier mal nicht nur um Theater, Leute.“

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Janis El-Bira

Janis El-Bira, Jahrgang 1986, studierte Philosophie und Geschichtswissenschaften in Berlin und arbeitet seitdem als freier Journalist mit Theaterschwerpunkt. Er ist Redakteur beim Theaterportal nachtkritik.de und moderiert seit 2016 die Sendung „Rang 1 – Das Theatermagazin“ im Deutschlandfunk Kultur. Texte und Beiträge zudem u.a. für die Berliner Zeitung, SPEX, Tagesspiegel, Deutschlandfunk Kultur und SWR2. Seit 2016 leitet er das Theatertreffen-Blog der Berliner Festspiele.

6 thoughts on “RE: Carvalho – Anmerkungen und Fragen des Blogorchesters”

  1. Hi guys, a friend who I know from working in TATWERK, drew my attention to this blog. Thank you for your considerations. Some are really fruitful.

    Thinking of White (as political term) and White People (also political term) who (always can and want to) talk about every topic, some of arguments, not only some of yours here, remind me of injured egos and I do not know really the reasons.

    I don’t want to speak about tasks of art, I can’t. May I say something else?
    To say and not ask it with some questions:

    Does anyone know a member of the jury, a writer, an author, a director, a dancer, an artistic director, a reporter for large German media at the Theatertreffen who is not European or white? How many?

    I am sure all of you can imagine the feeling: ‘to be seen (for a long time and until now) as subhuman of (at least) second class citizen’ and you can maybe sometimes try to describe it or maybe not. But do you think you know all dimensions of this feelings?

    What do you think of starting a global campaign and ask all theater makers in the whole world to equip al of their actors consequently in some performances with potato-colored, cheesy, sweat smelling, distorted pink-white masks and oblige them to wear a sticker: White People, and then just speak and speak about “them”? Just for only few decades or years and discuss again?

    I appreciate your critical perspectives. Nevertheless, there is a small but profound abyss between our different perspectives and we need ourselves and we need more and more bridges and bridge-builders (no pontiff called white charity but people – like you – who ponder permanently).

  2. Hi guys, a friend who I know from working in TATWERK, drew my attention to this blog. Thank you for your considerations. Some are really fruitful.

    Thinking of White (as political term) and White People (also political term) who (always can and want to) talk about every topic, some of arguments, not only some of yours here, remind me of injured egos and I do not know really the reasons.

    I don’t want to speak about tasks of art, I can’t. May I say something else?
    To say and not ask it with some questions:

    Does anyone know a member of the jury, a writer, an author, a director, a dancer, an artistic director, a reporter for large German media at Theatertreffen who is not European or white? How many?

    I am sure all of you can imagine the feeling: ‘to be seen (for a long time and until now) as subhuman of (at least) second class citizen’ and you can maybe sometimes try to describe it or maybe not. But do you think you know all dimensions of these feelings?

    What do you think of starting a global campaign and ask all theater makers in the whole world to equip all of their actors consequently in some performances with potato-colored, cheesy, sweat smelling, distorted pink-white masks and oblige them to wear a sticker: White People, and then just speak and speak about “them”? Just for only few decades or years and discuss again?

    I appreciate your critical perspectives. Nevertheless, there is a small but profound abyss between our different perspectives and we need ourselves and we need more and more bridges and bridge-builders (no pontiff called white charity but people – like you – who ponder permanently).

    1. Dear Wahid, it’s important in confrontation not to be defensive and I hope we didn’t come across like that. Privilege of race, class and gender need to be pulled into focus clearly and Carvalho’s gesture most certainly did that. But so did the play (I think) and it very clearly asks the question of how white theatre makers are supposed to position themselves within the muddled discourse.

      Access to big institutions in the arts or journalism is restricted to people with migration background, no question about that. And I want to be angry about institutional racism and causal racism but I feel I’m (as a White German living in the UK) am not allowed to be angry. I default to endlessly discoursing the issue. It’s the only way I know. Is that bad, is that keeping up the status quo?

      What foundation should your idea of bridge building be based on – discussion or anger? And if anger, how can we make it productive without everyone retreating into their defensive shells?

      1. “Access to big institutions in the arts or journalism is restricted to people with migration background, no question about that.” ah

  3. Hello Wahid.
    Thanks for the feedback. I understand the point you try to make with the questions you are offering. The first paragraph is however difficult for me to relate to. Do I have an injured ego? If so why? Or is it not about any person in particular and more of an overall feeling that, I don´t know, a feeling of what? Mhm, no, maybe the only appropriate question is: what exactly is it about the arguments that reminds you of injured egos? If you could explain this to me, I think I would better be able to see where your argument is going.
    Theresa (hoping to restore her ego)

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